Dopravný barometer TIMOCOM: Logistika trpí ekonomickými následkami vojny
Prvý štvrťrok 2022 významne ovplyvnili následky ruskej vojny na Ukrajine. Nálada v ekonomike sa v celej Európe prepadla. Potreba dopravy je aj naďalej vysoká. Avšak rastúce ceny energií sa veľmi silne prejavili v cestnej nákladnej doprave. Odvetvie dopravy stojí pred obrovskými výzvami.
Zvýšené ceny surovín a energií mali vo všetkých krajinách veľké následky na odvetvie dopravy a logistiky. Predovšetkým prudko rastúca cena nafty a rôzne cenové úrovne v Európe škodia väčšinou malým dopravným firmám a konkurencieschopnosti v európskej cestnej nákladnej doprave.
Po tom, čo sa nálada v ekonomike na začiatku roka opäť zlepšila, v dôsledku vývoja v súvislosti s ruskou vojnou na Ukrajine očakávania poklesli. Ekonomické efekty sa prejavujú na dopravnom trhu. Počet ponúk prepráv v Európe celkovo v prvom štvrťroku v porovnaní s predošlým štvrťrokom poklesol o 4 percentá. Dôvodom je pokles počtu ponúk prepráv v januári (-8 %) a vo februári (-12 %). V marci sa počet ponúk prepráv, teda dopyt po prepravných kapacitách v celej Európe, opäť zvýšil o 42 percent. Ponuka prepravných kapacít sa v dôsledku ekonomických vplyvov – hlavne zvýšením cien energií – znížila. Dopyt po prepravných kapacitách v celej Európe je v prvom štvrťroku 2022 podstatne vyšší než ponuka. Pomer ponúk prepráv k ponukám voľných vozidiel v priemere predstavoval cca 70:30. Podobne je to napríklad aj na vnútronemeckom dopravnom trhu. Dopyt je trvalo vyšší než ponúkané prepravné kapacity.
Skutočnosť, že podiel ponúk prepráv v systéme od TIMOCOM je v celej Európe taký vysoký, je spôsobená okrem iného podstatným poklesom množstva prepravných kapacít. V dôsledku rýchlo rastúcich cien energií a pretrvávajúceho nedostatku vodičov mnohé dopravné firmy predali nákladné vozidlá alebo ich dočasne vyradili. Razantný nárast cien energií pri nafte a plyne a nedostatok vodičov v Európe sa v dôsledku vojny na Ukrajine ďalej vyostruje. Mnoho ukrajinských vodičov z povolania sa vrátilo do svojej krajiny a chýbajú najmä baltským a poľským špedíciám a dopravcom.
Preprava z Európy do Ruska sa takmer zastavila. Od polovice marca nie sú v systéme od TIMOCOM takmer žiadne dopyty po preprave smerom do Ruska. Ponuky prepráv z Európy do Ruska sa v marci prepadli o cca 85 percent. To sa v dohľadnom čase pravdepodobne nezmení. Kvôli sankciám sa do Ruska dováža už len zopár výrobkov a cesty do krajiny sú komplikované a časovo veľmi náročné.
Objavujú sa aj prvé protesty proti následkom v odvetví dopravy. V Nemecku, Španielsku a vo Francúzsku sa už konali prvé protesty vodičov nákladných vozidiel proti vysokým cenám energií, ktoré viedli ku krátkodobým odchýlkam v ponukách prepráv. Štrajk v doprave spôsobil hlavne v Španielsku dvojtýždňové zastavenie činnosti nákladných vozidiel, ktoré vyvolalo ťažkú ekonomickú krízu. Niektoré odvetvia, ako mliekarenstvo, poľnohospodárstvo a potravinárstvo, podobne ako automobilový priemysel a stavebníctvo museli svoju činnosť prechodne zastaviť. Zjavné to bolo aj pri ponukách prepráv, ktoré v rámci Španielska vzrástli počas štrajku z menej ako 10 percent na viac ako 50 percent. K takémuto vývoju v Španielsku ešte nikdy predtým nedošlo.
Aj keď vláda so štrajkujúcimi nerokovala, protesty v Španielsku boli v konečnom dôsledku úspešné: odvetvie dostane 1,125 miliárd eur ako kompenzáciu rastu cien pohonných hmôt. Okrem sľubu minimálnej dotácie 20 centov na liter alebo kilogram paliva pri nafte, benzíne, plyne a aditíve Adblue boli okrem iného sľúbené priame dotácie vo výške 450 miliónov eur pre firmy v osobnej a nákladnej doprave, a tiež zdvojenie prostriedkov na podporu pri ukončení dopravného povolania.
Súčasná dynamika veľmi sťažuje predpovede pre druhý štvrťrok. Ak zosilnejú nepriaznivé ekonomické dôsledky a protesty v ďalších krajinách, druhý štvrťrok 2022 bude pre odvetvie dopravy a celé európske hospodárstvo náročný. Ak európske vlády dopravu plošne finančne podporia a uľavia jej, ako sa o tom diskutuje napríklad v Nemecku a mnohých východoeurópskych krajinách, mohla by sa situácia dopravných firiem trocha upokojiť. Dopravné kapacity by potom nebolo treba tak masívne znižovať, ako sa obáva mnoho logistických zväzov.
Zdroj: TIMOCOM
Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *
© 2019 Eurologport